středa 4. července 2012

Recenze: Intriky

Autor: Anna Godbersen
Žánr: historické
Série: Luxus, II. díl
Nakladatelství: BB/art
Život v přepychu. Pravá láska. Falešní přátelé. Skandální pomluvy. Vítejte zpátky na Manhattanu v roce 1899. Půvabné dívky v krásných šatech, které se baví až do svítání na večírcích, neodolatelní mladíci s uličnickým úsměvem a nebezpečnými úmysly. Drobné lži, temná tajemství a skandální vztahy. Takový je Manhattan roku 1899… Jak kolují zvěsti o předčasné smrti nejzářivější newyorské hvězdy Elizabeth Hollandové, všechny oči se upírají na její nejbližší: na sestru Dianu, jedinou naději rodiny na záchranu; na Henryho Schoonmakera, živel, který Elizabeth nezkrotila; na Penelopu Hayesovou, jež se chystá přivlastnit si vše, co po její nejlepší přítelkyni zůstalo; dokonce i na Elizabethinu bývalou komornou Linu Broudovou, která pochopí, že i když jsou peníze a původ důležité, pomluvy mají mnohem větší váhu. Nic není nebezpečnější než skandál… nebo cennější než tajemství.
* * *

Dlouho jsem čekala, až se tato kniha konečně objeví v knihovně. Jednu dobu jsem dokonce uvažovala i o koupi, protože první díl, Luxus, se mi opravdu líbil. Jenže pak mě zaměstnaly jiné knihy a já se rozhodla počkat. Měli jste vidět mé nadšení, když jsem jednou šla do knihovny a spatřila ji na poličce, /dobře, zas až tak velké nebylo, ale měla jsem radost!/. Než jsem knihu začala číst, přemýšlela jsem, co autorka vymyslela tentokrát a po dočtení můžu s klidným svědomím říct, že nezklamala. Naopak, povedlo se jí mě překvapit dokonce více, než u předchozího dílu a právě proto tento díl považuji za lepší. Na této knize se mi líbilo, že autorka stále držela laťku prvního dílu a věděla o čem píše, což je u takových knih důležité, protože není těžké se tzv. nechat unést a psát v podstatě o ničem. Také se mi moc líbilo, že se snažila čtenáře udržet v napětí a očekávání, jak to vlastně bude dál a jak se postavy zachovají. Tato kniha zaujme spíš romantiky a příznivce smetánky 18. století. Já osobně tuto dobu miluji, možná ne tak jako antiku nebo středověk, ale i tak mě toto období fascinuje. Právě proto jsem po této sérii sáhla, protože bych se o této době ráda dozvěděla víc. No, z této knihy jsem se moc nového nedozvěděla, jen jsem se utvrdila v tom, že tehdejší slečny z bohatých rodin byly většinou rozmazlené intrikánky, což pro mě není nic nového.
Můžu říct, že jsem z knihy nadšená, i když mi trvalo trochu déle, než jsem ji přečetla. Protože tohle prostě není kniha, kterou přečtete na jeden zátah, jelikož děj plyne celkem pomalu a momentů „zírám s otevřenou pusou-nechápu“ je tam téměř mizivé množství, ale neříkám, že tam žádné takové nejsou! Jsem ráda, že postavy jsou konečně více osobitější, oproti prvnímu dílu, kdy jsem pořádně nevěděla, co si o nich mám vlastně myslet. Teď už mám konečně jasno. Dále nechápu, co překladatele vedlo k názvu Intriky, když v originále Rumors znamená zvěsti, fámy... takový název se hodí a vystihuje knihu mnohem lépe, i když intriky se v knize vyskytují také v hojném množství. Takže je to docela jedno. A když už jsem zabrousila k tomu překladu - mohu jen pochválit, ani si teď nevybavuji nějakou větší chybu, snad je slovo ahoj mi v 18. století přijde takové divné.

Tato série se skvěle hodí pro každého milovníka historických románů, kde hlavní roli střídá láska s intrikami, tedy, vlastně se nestřídají, ony jsou totiž navzájem propleteny. Bez toho by kniha nebyla taková, jaká je. A sice taková; skvost historických románů to pravděpodobně není, ale duši romantiků, kteří se rádi na chvíli přenesou do minulosti a alespoň ze stránek knihy vdechnou atmosféru tehdejší společnosti chodící v luxusních šatech a obskakované sluhy, dokáže určitě potěšit.

Na závěr bych ještě chtěla zmínit nádherné přebaly, kterými se celá série pyšní. Jsem strašně ráda, že nakladatelství ponechalo originální, protože jsou prostě překrásné.