Jméno větru - Patrick Rothfuss (recenze)

Série: The Kingkiller Chronicle│Kronika Královraha
Díl: první
Originální název: The Name of the Wind

Nakladatelství:  Triton/Argo
 Rok vydání: 2008
Anotace:

Je to příběh z jiného světa, ale žádný strach, dostanete k němu mapu. Podle slov autora jde o legendu o Hrdinovi, viděnou ze zákulisí, o zkoumání a odhalování světa, o hledání pravdy, skryté v pohádkách a bájích... V první knize začíná Kvothe vyprávět, či spíš diktovat Kronikáři, o svém dětství ve společnosti kočovných umělců, o děsivé smrti svých rodičů rukou bájných Čandrínů, o všem, co zažil jako sirotek v drsném přístavním městě Tarbeanu, prolezlém zločinem, a o těžkých začátcích na Univerzitě, vyučující magická umění, kde se chce dovědět co nejvíc o tajemných vrazích, kteří pro většinu rozumných, vzdělaných lidí vůbec neexistují... Děj knihy se rozvíjí pomalu, ale postupně strhne jako velká řeka, která slibuje moře s pořádným vlnobitím, a čtenář by chtěl hned, teď, číst dál a vědět, jak to dopadlo.

• • •

Jméno větru je prvním dílem trilogie Kronika Královraha vyprávějící příběh mladého, neobyčejně chytrého a bystrého muže jménem Kvothe. V knize se střídají dvě dějové linie - v jedné autor popisuje Kvothův současný život v jeho vlastním hostinci U Pocestného kamene a ve druhé se seznamujeme s jeho nepříliš veselou minulostí, jíž se zabývá v podstatě téměř celá kniha.

Na tuto knihu jsem narazila úplně náhodou v knihkupectví. Už nějakou dobu jsem ji měla v hledáčku a to nejen kvůli tomu, že spadá do mého oblíbeného žánru fantasy, ale také díky jejímu vysokému hodnocení na jakékoli knižní databázi, které je v tomto případě rozhodně na místě. Styl psaní Patricka Rothfusse jsem si zamilovala již od první stránky. Zatímco některé fantasy knihy začínají akcí, Jméno větru je toho pravým opakem a to se mi neskutečně líbilo. Jde vidět, že autor je opravdu mistr v popisování, vykreslení atmosféry a vůbec jeho vypravěčský um nenechá čtenáře chladným.
Celý příběh se točí kolem hlavního hrdiny, Kvotha, kterého jsem si oblíbila už na začátku a můj obdiv a sympatie k němu s každou další stránkou rostly. V dětství si prošel hned několika nelehkými situacemi, ode dne kdy mu vyvraždili celou jeho kočovnou rodinu se o sebe musel postarat sám v drsných podmínkách ulic Tarbeanu. Žil, coby malý žebrák a jeho život častokrát visel na vlásku. Během času stráveného ve městě se lecčemu přiučil a přizpůsobil se, ale přesto všechno nepřestával snít o přijímutí na Univerzitu. Bylo to přání jeho prvního učitele, který nějakou dobu cestoval s ním a jeho rodinou a naučil ho základy magie.
Kvothe se tedy jednoho dne rozhodne opustit město a zkusit zcela nový život jako opravdový student. Díky svým znalostem se mu podaří i přes jeho nízký věk na Univerzitu dostat a je odhodlaný stát se minimálně tak dobrým arkanikem, jakým byl jeho učitel a zjistit pravdu o tajemných vrazích své rodiny, kteří jsou ostatními lidmi považováni za vymyšlené postavy z povídek.
~
Příběh se vyvíjí poměrně pomalu, takže ti, kteří očekávají spoustu akce, soubojů a všemožné nadpřirozené netvory, které je potřeba zničit budou nejspíš zklamaní. Přesto to však knize nijak neubírá na kvalitě - čím více kapitol přečtete, tím těžší pro vás bude knihu odložit. Někdy jsem až nevěřila, s jakou lehkostí se to čte a i přestože jsem se snažila si knihu šetřit (protože v nevědomosti toho, co se stane to můžete přečíst je jednou, no ne? :D), hltala jsem stránku za stránkou a ohromně si příběh užívala.

Jediné, co bych vytkla, je rozhodnutí nakladatelství rozdělit knihu do dvou samostatných svazků. Nejde mi ani tak o to, že po dočtení znáte v podstatě jen půlku příběhu, ale spíš o cenu. Rozhodně to není tak obsáhlé, aby se to nevšelo do jednoho svazku, jde zkrátka jen o způsob, jak z lidí dostat co nejvíc peněz (pozn.: kniha stojí 278 Kč, takže pokud si chcete přečíst kompletní první díl v češtině, zaplatíte za něj 556 Kč, což opravdu není málo)
Krom toho však nemám nic, co by se mi na knize nelíbilo. Myslím, že jsem vypsala to nejdůležitější, co jsem chtěla a závěrem mohu jen říct, že jsem se každý den moc těšila, až konečně dorazím ze školy domů, udělám si horký čaj a ponořím se do tohoto úžasného příběhu. Věřím, že fanoušci klasických fantasy příběhů s historickým nádechem rozhodně nebudou zklamaní.