neděle 11. září 2011

Les rukou a zubů - Carrie Ryan (recenze)

Autor: Carrie Ryan
Žánr: fantasy, YA, horory
Série: The forest of hands and teeth
Díl: první
Originální název:  The forest of hands and teeth
Nakladatelství: Mladá fronta
Rok vydání: 2011


Anotace:
Mary žije v uzavřené vesnici. Její svět se řídí prostými zákonitostmi: musí poslouchat pravidla církevního Sesterstva, nesmí se přibližovat k plotu, za kterým - v Lese zubů a rukou - žijí „nečistí", kteří svým kousnutím promění člověka v chodící mrtvolu. Když Sesterstvo rozhodne, že se provdá za muže, kterého jí určili, Mary musí poslechnout, přestože se zamilovala do zraněného Travise. Pak ale nečistí proniknou do vesnice, a Mary v nastalém zmatku prchá společně s Travisem, svým snoubencem Harrym, kamarádkou Cass i bratrem Jedem a jeho ženou dál do zapovězeného lesa. Touží dostat se k vysněnému oceánu, dál za les a nečisté, do světa, který tam venku přece musí někde být. 

• • •
Stručný děj
Děj knihy se odehrává v nepříliš velké vesničce, která je obklopena lesem, v němž žijí tzv. ,,nečistí", kteří svým kousnutím dokáží přeměnit lidi v chodící mrtvoly. Proto vesnici obklopuje plot, jenž chrání obyvatele žijící uvnitř, zároveň je tam však i vězní. Mary se svojí matkou žije celkem normální vesnický život až do té doby, kdy její matka spatří za plotem jejího manžela, přeměněného. Neunese to, a sama se rozhodne stát se nečistou. Po této události je Mary nucena stát se členkou Sesterstva - spolku, který chrání a zajišťuje vesnici, - protože její bratr jí dává za vinu matčinu smrt a odmítá ji vzít k sobě. Během jejího bytí v Katedrále o ni přijde požádat Harry, i když celou dobu doufala, že o ni požádá jeho mladší bratr Travis, do kterého se zamilovala, když byl zraněný a ona o něj pečovala. Brzy poté, co jsou Mary s Harrym svázáni, je plot narušen a do vesnice vtrhnou nečistí. Mary s Harrym a jejich rodinou a přáteli musí rychle utéct, protože vesnice je zničená a už se do ní nemůžou vrátit. Jejich cesta za bránou je však stejně nebezpečná. Pronásleduje je totiž Rychlá, dívka v červené vestě, se kterou se Mary seznámila v Katedrále a která s sebou nese mnoho tajemství, protože přišla zvenčí. Mary se rozhodne najít cestu k dalekému oceánu, který sice zná jen z matčina vyprávění, ale někde v hloubi duše je přesvědčená, že existuje... musí. Vydává se tedy společně se svými přáteli na dlouhou cestu, na níž je čeká smrtelné nebezpečí.

Postavy
Hlavní hrdinkou a vypravěčkou knihy je Mary, mladá dívka, která se odmítá smířit s tím, že jejich vesnice a obyvatelé, kteří v ní žijí jsou posledními lidmi na světě. Když byla malá, matka jí vyprávěla o oceánu, a Mary od té doby přemýšlí, zda někde za plotem existuje jiný život, bez nečistých. Má plno otázek, na než jí ale nikdo neodpoví, neboť jsou zakázené. Sesterstvo v čele s hlavní sestrou Tabithou tvrdí, že život za plotem neexistuje a jakékoliv otázky na toto téma odmítá. Mary se ocitá v milostném trojúhelníku mezi dvěma bratry - Harrym a Travisem. S Harrym se přátelí již od dětství a také se počítá s tím, že v příslušném věku o ní požádá a založí spolu rodinu, ale v době, kdy je zraněný Travis v péči Sesterstva a Mary o něj pomáhá pečovat, se do něj zamiluje. Ten je ovšem zaslíbený nejlepší Maryině kamarádce Cass. Ta ale miluje Harryho, který je svázaný s Mary. Zamotané, že? Pak je tu také Maryin starší bratr Jed, který ji neustále viní za to, co se přihodilo jejich matce a řekne jí, ať se přidá k Sesterstvu. Mary v podstatě nemá na výběr a na krátkou dobu se musí stát jednou ze sester. V Katedrále však odhaluje hrůzná tajemství...

Moje dojmy
Na tuhle knížku jsem se opravdu hodně těšila, protože převážná většina bloggerek ji hodnotila kladně. Proto jsem si od knihy slibovala poměrně dost. Dobré čtení to bylo, ale neuchvátilo mě to tak, jak jsem očekávala. Hlavní hrdinka knihy mi přišla... zvláštní. Myslím, že ji autorka mohla vykreslit trochu lépe. Musím ale přiznat, že atmosféra knihy je úžasná. Děj sice není nijak obsáhlý a hlavní hrdinové se jen přesouvají z místa na místo, autorka si ale dala záležet, aby vypjatá a tajemná atmosféra knihu provázela od začátku do konce. A povedlo se jí to. Chválím její styl psaní a také to, že se nebojí provést něco vážného hlavním postavám, konec mě opravdu překvapil.

Hodnocení
Kniha je opravdu čtivá, a přestože je psána v pomerně neobvyklém přítomném čase, rozhodně to nekazí zážitek ze čtení. Ale jelikož jsem ke knize přistupovala s jistým očekáváním, které bohužel nesplnila a bylo víc věcí, které mi tam neseděly, hodnotím jí 3,5 hvězdičkami. A budu se těšit na pokračování!

Tímto bych chtěla poděkovat Mladé frontě za poskytnutí recenzního výtisku.

2 komentáře:

  1. Mě kniha taky nijak zvlášť neuchvátila, nebylo to sice nejhorší, ale četla jsem už kupu mnohem lepších...
    Občas se mi to zdálo takové nemastné neslané... Neříkám, že je špatná, ale není to nic, co by mi nějak vzalo dech, ale na pokračování si též počkám... tak nějak prostě chci vědět, co bude dál :D

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se kniha hodně líbila, ale taky mě úplně neuchvátila, zkrátka takový lepší průměr. Ale to vyprávění v přítomném čase mi u téhle knížky sedělo, člověk se do příběhu a pocitů hlavní hrdinky pěkně vžil. Ale taky mi na ni občas něco nesedělo...

    OdpovědětVymazat