úterý 13. září 2011

Stefanovy deníky: Zrození (recenze)

Autor: Kevin Williamson, Julie Plec, L.J. Smith
Žánr: horory
Série: Upíří deníky: Stefanovy deníky
Díl: první
Originální název: Stefan's Diaries: Origins
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2011


Anotace: 
Propadli jste zcela Upířím deníkům? Zajímá vás, jaké události předcházely jejich ději? Pak si určitě nenechte ujít další napínavou upíří sérii, ve které vás opět čeká velká dávka napětí, tajemna a romantiky. Příběh se odehrává ve Virgínii během války Severu proti Jihu. Stefanův otec se ujme vzdálené příbuzné Katherine, která osiřela. Stefan i jeho bratr Damon se do ní zamilují, ona je miluje oba. Stefan se s ní sblíží, ale brzy zjistí, že s Katherine není všechno v pořádku. V městečku se po řadě záhadných úmrtí zvířat i lidí začne šířit panika, lidé se obávají upírů. Stefan se bojí, že za vším je Katherine. Stefanův otec zorganizuje lov na upíry. Když zjistí, že jeho synové stojí na straně upírů, oba je zastřelí. Zachrání je Katherinina komorná a oni si můžou vybrat - umřít, nebo se stát upíry.
• • •

Musím přiznat, že zezačátku jsem ke knize přistupovala trochu skepticky, jelikož díla L.J. Smith nejsou hodnocená zrovna nejlépe. Ovšem tuhle knihu nenapsala Smith, nýbrž tvůrci úspěšného televizního seriálu, který vytvořili na motivy knih zmiňované autorky. Řekla jsem si, že to snad bude lepší než knižní UD, a tak jsem se pustila do čtení.

Začátek knihy se od seriálu poměrně liší a bohužel musím přiznat, že mě docela nudil. V podstatě celá kniha je jen věrný opis seriálové podoby, akorát některé postavy mi v ní ve srovnání se seriálem nějak neseděly. Respektive mi na nich nesedělo jejich chování. Příběh je vyprávěn z pohledu Stefana Savlatora, jenž je v seriálu rozhodně mnohem snesitelnější, než v knize, Katherine mi zase připadá až moc milá oproti její seriálové podobě a nemluvím třeba o takové Rosalyn, která se v seriálu vůbec neobjevila a v knize byla jako postava naprosto zbytečná. 

Další věc, která mi na knize vadila, byl překlad. Některé fráze se tam vůbec nehodily. Celkově je kniha napsaná velmi jednodušše a většině lidem se pravděpodobně dobře čte, ale já jsem s tím měla trochu problém. Nejspíš to bylo hlavně tím, že děj znám, a tak jsem se nedokázala pořádně začíst. Co mě ovšem zklamalo, byl překlad rostliny, která slouží k ochraně před upíry. Seriáloví fanoušci jsou zvyklí na sporýš, kdežto v knize to bylo přeloženo jako „rozrazil“. Kdyby překladatel ponechal původní název, rozhodně byl udělal lépe.

Nechci zpochybňovat, ani nijak zvlášť kritizovat tuto knihu, ale po dočtení jsem si říkala, proč se tvůrci seriálu vůbec rozhodli něco takového napsat. Když jsem se dozvěděla, že se kniha bude vydávat, těšila jsem se, že se v ní dozvím něco nového, ale bohužel. Knihu bych doporučila spíše těm, kterým se nechce pouštět do sledování seriálu, anebo těm, kteří seriál prostě neznají. Pro ty ostatní je to pravděpodobně celkem zbytečné.

Alespoň tedy mně, jako fanouška seriálu, kniha nezklamala, (až na ten nepovedený překlad), ale ani nijak nepřekvapila.

Moc děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat