Erebos - Ursula Poznanski (recenze)

Autor: Ursula Poznanski
Žánr: thriller/sci-fi
Série: --
Díl: --
Originální název: Erebos
Nakladatelství: Fragment
Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud poslouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

• • •

Tahle kniha mě zaujala hned na první pohled a to díky velmi zajímavě provedené obálce a musím říct, že z anotace jsem byla také nadšená.
Erebos je zařazován do fantasy a sci-fi žánru, avšak příběh se odehrává v normálním světě a v podstatě se v něm nevyskytují žádné nadpřirozené bytosti či fantasy prvky. Ale přiznejme si, kdo by byl schopen vytvořit počítačovou hru natolik inteligentní, aby sama komunikovala s hráči a zadávala jim různé úkoly? Poměrně děsivá představa, ale přesně taková hra se šíří mezi studenty na Nickově škole a všichni jsou ohledně záhadných CDéček, které si mezi sebou předávají strašně tajuplní. Nick si toho zpočátku nijak zvlášť nevšímá, ale když se všichni kolem začnou najednou chovat podivně, řekne si, že musí zjistit, co ono záhadné CD skrývá. Když jej konečně získá, zjišťuje, že je to počítačová hra, ale neobyčejná. Neuvěřitelně inteligentní hra s ohromující grafikou a možnostmi, která má přístup k hráčově mysli. Netrvá dlouho a Nicka hra pohltí, stejně jako téměř všechny jeho kamarády a spolužáky. Ale ne všichni byli hrou „nakaženi“, a právě ti se snaží zjistit, co vlastně Erebos je, na jakém principu funguje a o co mu jde...

~
Útok přijde bez varování od vody - respektive je to sama voda, která útočí. Modře zářící proud vytváří vlny vysoké jako věže a formuje se do podoby obrovských ženských postav, které najednou vystupují z břehů a zahalují vše do neskutečného modrého světla. Sarius vytasí meč, ačkoli by ze všeho nejradši utekl. Je to voda, jen voda. Bohužel ale také všechny údery prochází těly útočnic jako vodou. Je jich sedm a mají nad Tyranií, Drizzelem a Sariusem děsivou převahu. Xohoo se asi někam stáhl, není po něm ani vidu, ani slechu. Sarius se zaměří na nejmenší z vodních žen. Snaží se na jejím těle najít nějaké zranitelné místo, ale nedaří se mu to. Jeho zbraň jí jen s lehkým plesknutím projede nohou, břichem a hrudí. Ať se snaží, jak chce, výš nedosáne.
~

Erebos je vynikající kniha, která poukazuje na to, jaké strašné věci může způsobit závislost. Je to kniha, při které vám v určitých momentech až běhá mráz po zádech a přesně tak si představuji dobrý thriller. V knize se střídá reálný Nickův život s tím virtuálním a ani v jednom se jistě nebudete nudit. Autorka čtenáře udržuje v neustálém napětí a rozuzlení celé záhady ohledně Erebosu se dozvídáte prakticky až na úplném konci, což je skvělé, protože až do té doby se v knize pořád něco děje. Postavy mi byly sympatické a nenašla jsem žádnou, která by mě vyloženě iritovala.
Co se týče samotného námětu, tak ten mě zaujal už při čtení anotace a můžu říct, že celkový pocit z knihy mám velmi dobrý. Hodně mě nadchla originalita příběhu a díky stylu, jakým je kniha napsaná se četla v podstatě jedním dechem.

Pokud se rozhodnete si Erebos přečíst, mohu vás v tom jen podpořit, protože se jedná o skvělý, propracovaný příběh, při jehož čtení vás bude mrazit. A ještě bych mohla zmínit, že konec je zcela nepředvídatelný, alespoň pro mně, což celý příběh dělá ještě lepším.

Tímto děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutý recenzní výtisk.