pátek 14. září 2012

Knižní zpověď: Od kolébky do školy

Před nějakou dobu se na knižních blozích objevil řetězák, tedy osmidílná knižní zpověď. Zaujalo mě to, protože ráda vyplňuji různé dotazníky, takže jsem se také rozhodla zapojit. Autorkou je Fanta.

1. Jsi knižní tip?
Rozhodně! Knihy miluji už odmalička a jsou nepostradatelnou součástí mého života. 

2. A co tvoji rodiče a příbuzní?
Mamka ano, poměrně dost knih jsem přečetla právě na její doporučení. Taťka už míň, ale když ho nějaká kniha opravdu zaujme, také ji bez problému přečte za dosti krátkou dobu. O ostatních příbuzných nevím... snad ještě mé dvě sestřenice, které čtou převážně jen to, co jim podstrčím.

3. A vrstevníci?
Skoro vůbec. Je opravdu těžké najít někoho, s kým bych si o knihách mohla popovídat. Kamarády, se kterými můžu probrat žánr, který čtu, bych dokázala napočítat na prstech jedné ruky. A to je strašná škoda.

4. Vyprávěli ti vaši nebo příbuzní pohádky, když jsi byla malá? Pokud ano, jaké?
Ano, ale jaké, tak to už si opravdu nevzpomenu.

5. Četli ti rodiče nebo příbuzní pohádky, když jsi neuměla číst? Pokud ano, jaké?
Moje maminka mi čítávala pohádky před spaním a hlavně, když jsem byla nemocná a musela jsem celé dny ležet v posteli. Hm, třeba takového Špalíčka pohádek jsem znala nazpaměť, nebo Andersenovy pohádky, a pak taky klasiku... Tři prasátka, atd. Bylo toho ale mnohem víc a já už si je všechny nepamatuji.
   
6. Uměla jsi již před školní docházkou číst?
Myslím, že ano.
  
7. Jaká byla tvá první (nebo alespoň patřila mezi ně) knížka, kterou jsi přečetla sama?
Byla to kniha Povedené prázdniny od Martiny Drijverové, s krásnými ilustracemi Vlasty Švejdové. Knihu jsem dostala v době, kdy jsem šla do první třídy...
     
8. Bála jsi se některé pohádky?
Ani ne. Ale pamatuji si, že jsem se strašně bála animované Sněhurky. Kazeta musela být nějakou dobu zavřená ve skříni, než jsem se odvážila si ji znovu pustit.

9. Jaká byla tvá nejoblíbenější kniha než jsi šla do školy?
Zřejmě ty Povedené prázdniny. Měla jsem jich ráda víc, ale názvy si skoro vůbec nepamatuji.

10. Chtěla jsi být nějakou tvojí oblíbenou postavou?
 Samozřejmě. Která holčička nechtěla být princeznou?

11. Měl jsi ve škole problémy se čtením?
Nikdy jsem neměla větší problém jak se čtením, tak s češtinou všeobecně.
   
12. A co tvoji spolužáci?
Na základce jsme měli ve třídě jednoho dyslektika...

13. Jakou knihu jsi měla ráda na prvním stupni (do 5. třídy)?
Napsala bych Harryho Pottera, ale nejsem si jistá, jestli jsem ho nečetla až na druhém stupni. Každopádně v té době jsem milovala sérii Dívky v sedlech a myslím si, že právě tyto knihy mi toho hodně daly.

14. V pubertě se jistě něco změnilo, tak co druhý stupeň (od 6. do 9. třídy, popřípadě tercie - kvarta na gymnáziu)
Rozhodně Stmívání! To bylo mé první setkání s young adult literaturou. Osobně proti těm knihám nic nemám, protože možná právě díky nim teď čtu to, co čtu. S filmovým zpracováním už je to trochu horší...
   
15. A na střední škole, popřípadě vysoké?
Fantasy. Miluji ten žánr a vždycky budu. Je to něco výjimečného, zvláště třeba Martinova Hra o trůny, anebo moje srdcovka Pán prstenů od Mistra Tolkiena.

16. Jak se tvé oblíbené žánry měnily?
Od pohádek jsem se dopracovala až k epické fantasy. Ovšem nepohrdnu ani dobrou YA/dystopickou knihou, třeba Hunger games je jedna z mých nejoblíbenějších sérií.

17. Četli jste si ve škole z čítanek? Do kolikáté třdy?
Až do deváté třídy.

18. Museli jste ve škole mít čtenářské/kulturní deníky? Pokud ano, kdy to začalo a trvá to do teď?
Na prvním stupni jsme něco takového vedli, ve vyšších ročnících už ne.
   
19. Doporučovala vám učitelka nějaké knihy?
Ano, většinou nám něco cpala každou hodinu literatury, ale převážně to byly takové knihy, které mají u dnešního teenagera malou šanci na úspěch.

20. Máš ráda povinnou četbu (musíš je prostě přečíst ať chceš nebo ne)?
Ne. Je to hloupost. Člověk mi neměl být nucený číst to, co nechce.

21. A co taková doporučená (jsou to knihy, ze kterých si můžeš vybrat)?
Tak to už je jiná. :)

22. A učebnice?
Kdo by je měl rád? Ale třeba taková angličtina... Vždycky se mi líbilo zpracování jazykových učebnic.

23. Jak se k učebnicím chováš?
Samozřejmě že slušně a s úctou. Totálně vysmátý   *1*

Žádné komentáře:

Okomentovat