pátek 31. srpna 2012

Recenze: Leviatan

Autor: Scott Westerfeld
Žánr: steampunk
Série: Leviatan, I. díl
Nakladatelství: Knižní klub
První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná.

Když jsem Leviatana začínala číst, vůbec jsem netušila, co mám od toho čekat. Nevyhledávala jsem si žádné podrobnější informace a dokonce jsem nečetla ani anotaci. Jediné, co jsem věděla, bylo, že se děj knihy odehrává za I. světové války. Mě osobně knihy s válečným tématem moc nelákají, ale Leviatan mne zaujal jak úžasnou obálkou, tak především žánrem, se kterým jsem doposud neměla tu čest. Steampunk u nás není zatím nějak zvlášť rozšířený, avšak na pultech se objevuje stále víc knih spadající do tohoto žánru. A o co vlastně jde? Děj se obvykle odehrává v alternativní historii s nejrůznějšími vynálezy, které vůbec neexistují, takže autor má v tomto ohledu v podstatě volnou ruku. Pro jistotu jsem si ale o steampunku vyhledala více informací a dozvěděla jsem se, že steam v angličtině znamená pára. Ptáte se, proč má steampunk v názvu slovo pára? Protože většina technologie je založena na páře coby hlavním zdroji energie. Mně se na tomto žánru strašně líbí, že podobně jako u fantasy si i zde můžete vymyslet, co vás napadne a nejste ničím skoro ničím omezeni. Já totiž miluji knihy, které nutí přemýšlet nad nemožném. Co třeba taková létající medúza, šestinohý čichač vodíku podobající se psovi nebo velcí kráčející roboti.  Proč ne? To všechno v Leviatanovi najdete, takže kdo má rád sci-fi, stroje a všechno zdánlivě nadpřirozené, rozhodně by se měl po knize poohlédnout.

Musím přiznat, že zpočátku jsem byla ke knize docela nedůvěřivá, protože nemám zrovna dvakrát v lásce různé plechové potvory a umělá zvířata, ale postupem času jsem si na ně zvykla. Velkým plusem je to, že knihu zdobí nádherné ilustrace Keitha Thompsona, díky nimž jsem si čtení užila ještě více. Bez nich bych asi dlouho dumala nad tím, jak by mohl vypadat takový kráčecí stroj, beowulf nebo třeba tygrovlk.

Co více dodat. Leviatan je kniha určená spíše dětem, což jde lehce poznat z velikosti písma, jednoduchého textu a také z dětských (či jak to nazvat?), avšak skutečně nádherných ilustrací. Zápletka není kdovíjak složitá a je to četba převážně odpočinková. Hlavní postavy, Alek a Deryn mi moc k srdci nepřirostly a nějak jsem se do nich nedokázala vžít, ale jejich přátelství se  mi opravdu líbilo.
Kniha by se rozhodně mohla zalíbit všem, kterým nevadí jednodušší příběh s dětskými hrdiny. Já si pokračování určitě přečtu, už jen proto, že mnozí říkají, že druhý díl s názvem Behemót je dokonce o něco lepší. A nakonec bych ještě chtěla pochválit nádherný přebal. Jsem opravdu ráda, že u této trilogie ponechali původní

Knihu si můžete objednat na této stránce, kde si rovněž můžete přečíst i ukázku.
Informace o knize pochází z bux.cz, obrázky z deviantart.com