neděle 24. června 2012

RECENZE: Čtyři dohody

První věc, která mě po dočtení napadla, byla, v jak nádherném světě bychom žili, kdyby se alespoň každý druhý člověk podle této knihy řídil. Představte si svět bez válek, pomluv, závisti a chudoby. Svět plný radosti a zítřků, kterých bychom se nemuseli bát. Toto všechno se nám nabízí, škoda jen, že většina z nás to nevidí...

První dohoda - NEHŘEŠTE SLOVEM aneb říkejte jen to, co si myslíte
Tato dohoda popisuje sílu slov. Slovy vyjadřujeme všechny naše pocity a emoce a můžeme jimi jak ublížit, tak stejně i pochválit. Slova mají neuvěřitelnou sílu, stačí si jen vzpomenout na Hitlera a to, co s pouze pomocí slov dokázal. Autor v knize hezky a jednoduše popisuje, čeho všeho bychom se vyvarovali, kdybychom slovy neplýtvali. První dohoda je podle knihy nejdůležitější a rovněž nejtěžší ji dodržovat. Jde jen o to, aby si lidé uvědomili sílu slov a něco s tím udělali, místo aby je neustále používali ke zbytečným pomluvám.

Druhá dohoda - NEBERTE SI NIC OSOBNĚ aneb nikdo nedělá nic kvůli vám
Další dohoda celkem úzce souvisí s tou první. Řekne-li vám někdo, jak strašně jste hloupý, neberte si to osobně, protože ve skutečnosti to neříká kvůli vám, ale kvůli sobě. Stejně tak si nikdy neberte osobně žádné pochvaly, protože ten dotyčný člověk nemusí být upřímný, a vás by to pak mohlo mrzet.

Třetí dohoda - NEVYTVÁŘEJTE SI ŽÁDNÉ DOMNĚNKY aneb komunikujte s ostatními tak jasně, jak jenom dovedete
Jinými slovy „nalezněte odvahu klást otázky a vyjádřit to, co skutečně chcete.“ Abyste pochopili, co to vytvářet si domněnky vůbec známená, opíšu vám příklad z knihy: Jdete po ulici a potkáte člověka, kterého máte rádi. Ten člověk se na vás usměje a jde pryč. Na základě tohoto jediného prožitku si můžete vytvořit spoustu domněnek. Z nich může vzniknout celý příběh. Z vašich domněnek se začně utvářet sen a vy si můžete myslet: „Ten člověk mě má doopravdy rád.“ V naší mysli se začne vyvíjet vztah.
Ale všechno je pouze v naší mysli. Další příklad: Máte kamaráda, který vás zná natolik dobře, že mu kolikrát už ani neříkáte co si skutečně myslíte nebo chcete, protože předpokládáte, že bude dělat co chcete, protože vás tak dobře zná. Jenže když neudělá, co předpokládáte, cítíte se zraněni a říkáte: „Měl to vědět.“ A tak vznikají zbytečná nedorozumění. Cílem této dohody je, abychom se nikdy nebáli dát jasně najevo, co skutečně chceme.

Čtvrtá dohoda - DĚLEJTE VŠE TAK, JAK NEJLÉPE DOVEDETE aneb za každých okolností ze sebe vydejte to nejlepší
Podle mně je nejjednoduší dodržovat právě tuto dohodu. I když neříkám že je to vždy jednoduché, ale přeci jen z těchto čtyř dohod je právě tato taková „nejméně složitá.“ V knize se píše, že náš výkon kolísá s každým okamžikem podle okamžité nálady, což je pravda. Pokud jste nemocní, nemůžete vykonávat práci na 100% stejně pokud jste smutní, naštvaní a nemáte na nic náladu. Kniha však uvádí, že pokud budeme dělat vždy vše, jak nejlépe dovedeme, budeme se cítit dobře a šťastně, protože jsem pro to udělali maximum.

Tím končí čtyři dohody, ale pokud vám kniha alespoň něco dá a budete odhodlaní se podle ní řídit, tak třeba právě dnešek může být pro vás počátkem nového snu.

Kniha Čtyři dohody je dosti filozofická, musí se u ní hodně přemýšlet a ne každý je na takové knihy zvyklý. Je snadno pochopitelná a čtivá a moc se mi líbil způsob, jakým autor popisoval lidskou mysl, coby „mitote,“ jak ji nazývají Toltékové, nebo sen pekla a nebes. Tuto knihu bych doporučila každému, opravdu každému nehledě na věk a žánr, do jakého spadá. Rozhodně by si ji mělo přečíst co nejvíce lidí a s jejím obsahem už by měl každý naložit po svém... Buď se vám to může zdát jako naprostý nesmysl, který budete ignorovat a po čase na něj zapomenete nebo naopak vám možná /změní/ život a budete ji doporučovat dál. Je to jenom na vás.

O autorovi
Don Miguel Ángel Ruiz, známý jako Don Miguel Ruiz, je mexický spisovatel novověkého spiritualismu a šamanských textů. Jeho nejznámější kniha, Čtyři dohody, byla vydána v roce 1997 a dodnes se jí prodalo více než 4 miliony kusů. Tato unikátní kniha obhajuje osobní svobody každého člověka pomocí dohod, víry a snaží se získat zpět ztracenou integritu, milování sebe samého a míru. Později vyšel ještě dodatek, Pátá dohoda, kterou sepsal se svým synem.

Toltékové
Před několika tísíci lety byli Toltékové známi po celém jižním Mexiku jako ženy a muži poznání.“ Antropologové hovoří o Toltécích jako o národu nebo rase, ve skutečnosti to ale byli vědci a umělci, kteří vytvořili společnost zkoumající a uchovávající duchovní poznání a starobylé praktiky.

• • •

Anotace: Ve Čtyřech dohodách odhaluje don Miguel Ruiz zdroj omezujících názorů, které nás připravují o radost a vedou ke zbytečnému utrpení. Čtyři dohody, založené na staré toltécké moudrosti, nabízejí silný kód chování, který dokáže rychle proměnit náš život v nový prožitek svobody, opravdového štěstí a lásky. Ruiz shrnuje v duchu Castanedy základní toltéckou moudrost a vyjadřuje jasně a čistě, co pro muže a ženy znamená žít jako mírumilovní válečníci v moderním světě. V toltécké tradici vede naguál člověka k osobní svobodě. Don Miguel Ruiz je naguál z rodu Rytířů orla a věnuje se předávání svých znalostí učení starých Toltéků.
Průměrné hodnocení na goodreads.com: 3.97
Bežná cena: 160,- Kč
V článku byly použity úryvky z knihy.