RECENZE: Vlny zmítané smrtí

Autor: Carrie Ryan
Žánr: horor, zombie
Série: The Forest of Hands and Teeth (2. díl)
Originální název: The Dead-Tossed Waves

Nakladatelství: Mladá Fronta, 2012
Hodnocení: 4/5

Gábi vede klidný život v bezpečí svého městečka u moře, za hradbou. Nechává přátele snít o Temném Městě na pobřeží a sama vše jen pozoruje z majáku, kde žije se svou matkou. Nic jiného než domov nikdy nepoznala. Nic jiného ke štěstí zdá se nepotřebuje. Jsou tu však stále nebezpečí, která ani hradba nezastaví. Gabrielina matka Mary si myslela, že svá tajemství nechala v Lese rukou a zubů, ale tajemství v jejich světě nezůstávají pohřbena - stejně jako mrtví. Stačí jeden večer za hradbou… Jeden kluk, kterého Gábi znala odjakživa, a druhý zahalený tajemstvím… Jeden okamžik nepozornosti, a Gabrielin svět se začíná hroutit. Gábi ví jediné: Jestliže má ještě doufat v budoucnost, musí se postavit lesu z matčiny minulosti.

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~

Když jsem minulé léto dočetla první díl, měla jsem z něj celkem smíšené pocity. Dumala jsem, jak bych knihu ohodnotila a přiznám se, že jsem se dlouho rozmýšlela. Nakonec jsem na goodreads dala čtyři hvezdičky, ale je pravda, že druhý díl je značně lepší, a přeci jen jsem jej ohodnotila stejně. Ptáte se tedy, proč jsem nedala plný počet? To nevím ani já.

* * *

Předchozí kniha Les rukou a zubů mě moc nezaujala a kdybych na druhý díl nenarazila v knihovně, asi bych se k němu dostala... nevím kdy. Půjčila jsem si jej spíše ze zvědavosti a už od samého začátku jsem měla tušení, že je tento díl opravdu o úroveň lepší a to se mi potvrdilo po několika prvních kapitolách. Hlavní hrdinka je úplně jiná, za což jsem byla ráda, protože Mary mi příliš nesedla. Také děj se ubírá úplně jiným směrem - Mary žije se svou dcerou Gabrielou v majáku na pláži, kde hlídá pevninu před nečistými, nebo-li mudo vyplavených z moře a dbá na funkci majáku. Narozdíl od první knihy, kde vesnici od mudo odděloval pouhý plot, v některých místech dokonce poničený, byla Mary v neustálém nebezpečí, zato Gabriela si žije v mnohem větším klidu a v podstatě bez větších obav z napadení neživých. Přesto se jednoho dne, ačkoli nepříliš ochotně, rozhodne se svými přáteli přelézt hradbu a užít si trochu "dobrodružství". Vcelku příjemný večer se zvrtne ve chvíli, kdy se stane něco neočekávaného a Gábi se během jediného okamžiku změní život... otázkou zůstavá, zda se s tím dokáže vyrovnat...

Kniha má všechno, co by dobrá kniha měla mít, protože když už si myslíte, že jste tomu konečně přišli na kloub, Carrie vám naservíruje něco, co byste vůbec nečekali. V porovnání s první knihou je rozhodně více akčnější a záhadnější. Nedokážu však slovy vyjádřit, proč nejsem schopná dát knize těch pět hvězdiček, které by si zasloužila. Možná je to atmosférou, která je jak v prvním tak i ve druhém dílu plná zoufalství a bezmoci. Chápu, že to patří k prostředí, ve kterém se děj odehrává, ale nemůžu si pomoct, na mně to působí ohromně depresivně. Dále bych z knihy klidně vypustila milostný trojúhelník, kterého je teď všude dost, ale to je už jen taková maličkost. Co se týče kladných bodů, nesmím zapomenout zmínit čtivost příběhu. Stránky ubíhají opravdu rychle a to hlavně díky těm nečekaným překvapením, která vám autorka přichystala.

Vlny zmítané smrtí je jednou z knih, která vás donutí přemýšlet. Ať už o tom, jaké by to bylo v ní žít nebo o tom, jak by se podle vás měla hlavní hrdinka rozhodnout... Je to zkrátka kniha, která se vám vryje do paměti, ať už jsou důvody jakékoli. Pokud vás první díl moc nepřesvědčil k tomu, abyste si přečtli pokračování, mohu slíbit, že druhý díl je opravdu lepší a jestli se vám Les rukou a zubů alespoň trochu líbil, z druhé knihy budete nadšení. Hledáte-li však veselou, vtipnou a pozitivní knihu, radši se poohlédněte po jiné, protože v této moc radosti nenajdete.

Ofciální trailer

Knihu si můžete zakoupit na stránkách Mladé Fronty.
Průměrné hodnocení knihy na goodreads.com: 3.96